Direktlänk till inlägg 14 februari 2008

I huvudstaden

Av Annika - 14 februari 2008 09:32

2008-02-14 09:32 Bangkok, Bangkok, Thailand


Efter varldens segaste flygresor sa landade jag antligen i Bangkok. Under sista resan sa hade jag en gammal fransk gubbe bredvid mig som inte forstod ett ENDA ord pa engelska. Han kunde inte ens thank you. Jag lyckades fa ur mig mer franska ord an vad han kunde engelska.
Han bara fnos nar han sag lappen man skulle fylla i for att fa visum i Thailand, det stod ju inte pa franska, hur skulle han kunna forsta? Jag funderar fortfarande pa hur han lyckades ta sig till ratt gate och om han nagonstin lyckades ta sig igenom tullen? Nar flygvardinnan fragade om han ville ata Chicken or Beef sa fattade han inte ett dyft, likasa nar de fragade om dricka sa till slut sa gjrode den stackars flygvardinnan sa att hon gav honom exakt samma som jag ville ha hela tiden, sa vi far hoppas att han gillade mina val! Han grymtade lite illa åt äppeljuice...

När vi landat i Bangkok var jag som ett litet barn, jag var så otroligt nervös, ivrig och lycklig över att snart få stiga ut i ankomsthallen och träffa Fredrik.Jag skyndade mig igenom tullen, och blev överlycklig när jag såg att min ryggsäck nästan var först ut på bagagebandet. Runt omkring mig hade jg andra ungdomar som skulle ut och luffa omkring, vissa på egen hand, andra med sällskap. Jag går ut i ankomsthallen 7.10 och ser mig nyfiket omkring, långsamt sjunker mitt humör när jag ser att han inte är där och jag som längtat så efter det ögonblicket! Jag letar lite, ställer mig vid närmsta utgång och smsar sedan som avtalat. "Jag är fast i trafiken, jag är på G!" får jag till svar. Butter blir jag orättvist nog, kanske är det tröttheten efter allt flyg men framförallt besvikelsen.

Forst efter 8 lyckades taxin na mig vid flygplatsen. Mitt irriterade humör blir som bortblåst på en gång och vi sätter oss i taxin. Det känns bra skumt, att jag efter så lång längtan sitter bredvid honom, jag tror det kändes ännu mer udda för honom. Jag såg det på honom. Vi försökte smälta situationen men överlycklig var jag.När vi väl befann oss i Bangkoks rusningstrafik förstod jag genast varför han blivit försenad. Det kryllade av bilar till höger och vänster, det ena galna ekipaget efter det andra. Flak fullproppade med människor som susar förbi i 120 på motorvägen. I en stad med 10-15 miljoner (?) så är det förståeligt med lite oreda. Som jag sa till Fredrik, asiaterna är såna. Små och många, dom är som myror. Det kryllar av dom och dom är överallt. No harm.


Vi hade först tänkt bo fint de första nätterna men Fredrik började sedan (medan jag fortfarande var hemma) klagade på att han inte hade råd med sån lyx och när jag ville hjälpa till att hitta ett boende så insisterade han på att han skulle fixa ett boende och bytte sedan samtalsämne. Jag misstänkte honom redan då, han skulle boka ett fint hotell och överraska mig istället.Vartefter tiden gick så blev han dock alltmer övertygande om att det inte skulle bli någon "fin" start för mig och jag började tro honom. Taxin släppte av oss i centrala Bangkoks turistkvarter och vi började gå. När vi gick förbi ett riktgt fint hotell sa jag skämtsamt "Är det här vi ska bo, eller?" varpå Fredrik log, gick in genom dörren och visade mig den flotta receptionen. Ja, det var där vi skulle bo, haha1Hur fint som helst var det och precis vad vi behövde, dessutom var det inte direkt dyrt. 200 kr natten. Thailand är bra härligt ibland!


Jag var riktigt trott men bestamde mig for att forsoka halla ogonen oppna hela dagen for att hjalpa jetlagen pa vagen!
Vi at mat (currykyckling och ris saklart) och sedan akte vi till MBK, ett SJUKT stort kopcentrum med 8 vaningar. På ena sidan vägen bestod köpcentrumet av flera våningar med fake-märkeskläder och på andra sidan vägen av flera våningar med äkta märkeskläder.
Vi kollade laget dar men kunde verkligen inte hinna med allt.


Pa kvallen sa skulle vi pa bio men eftersom jag trodde att jag skulle somna sa stannade vi pa hotellet och kollade pa filmkanalen. Jag holl mig vaken anda till halv 12!
Just det, vi bokade aven en biljett med nattbussen upp till Chiang Mai nu pa fredag.

Idag ringde vackarklockan kl 8, vi vill utnyttja tiden som ar kvar har i Bangkok. Vi at frukost (frukostbuffe ingick) och sedan akte vi aterigen till MBK for att forsoka gora "klart" stallet. Det blev en hel del shopping bla. jeans och shorts. Längs med hela gatorna i åtminstone turistområden finns det stånd som alla säljer snarlika saker. Det är saronger, billabongshorts (den oäkta varan naturligtvis), kjolar/klänningar, bikinis och annat som turisterna är oerhört intresserade av, så även jag. Här gäller det dock att pruta eftersom det knappast är några kvalitetprodukter och detsamma säljs i stånder bredvid också. Pruta var inte min talang, för att underdriva. Fredrik bara suckade åt mig när ännu en thailändsk försäljare gladeligen tog mitt bud. Om de snabbt accepterar budet och verkar extremt nöjda så har med andra ord jag förlorat matchen men vad är det att bråka om egentligen? 20 eller 40 kr för en klänning, äsch!


Nu ska vi ivag pa en flodtur och till kvallen sa ska vi ivag till Hard Rock Cafe sa jag far fylla pa min samling annu mer!

Vadret? Ja det ar saklart skitkallt, ca 30 grader i skuggan.

 
 
Plupp

Plupp

14 april 2008 09:44

Fransmannen verkade vara en riktigt tjurig tråkmans! Hur klarade ryggen flygningen? Kan bara hålla med om MBK och Bangkoks trafik. (Tänk att jag var på samma flygplats bara fyra dagar senare...)

http://plupp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 12 november 2010 16:40

Hej!   Som jag nämnt i inlägget under har jag numera en ny blogg som jag är verksam i och där hamnar även alla uppdateringar om hur min lilla rygg mår idag.   Jag är så otroligt glad att så många hittat in på den här bloggen när de har sökt i...

Av Annika - 19 april 2009 11:09

Jag har valt att flytta bloggen. Samma blogg, samma innehåll men ny adress: thefrostingonthecake.blogg.se   Hoppas vi ses! :) ...

Av Annika - 15 mars 2009 13:18

Återigen har en lång tid sedan sist passerat. Jag får allt ta och skärpa mig. Men det kännetecknar mitt liv ganska bra just nu. Hektiskt, fullt upp och inte så mycket tid att stanna upp. Det är dags för inlämning av vårt arbete på tisdag och vi har s...

Av Annika - 24 februari 2009 20:49

Oj nu händer det grejer, det kräver sitt blogginlägg!   Vi går bakåt i tiden till 20 januari då jag startade studierna vid juristprogrammet. Det är hemskt mycket plugg men ämnena är ovanligt intressanta. Det är inte riktigt vad man är van vid när man...

Av Annika - 11 januari 2009 20:09

Äntligen efter ett par dagar av tristess så ringde Emelie. Det visade sig att vi båda sitter hemma och gör ingenting. Så dumt och onödigt! Så därför såg vi till att ses i fredags för lunch, shopping och fika på stan.   Igår lördag så begav jag mig t...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Genom att jag nämnde den
 Via en sökmotor
 Via en länk/någon annans blogg
 Via bloggagratis
 Annat sätt

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards