Direktlänk till inlägg 17 februari 2008

Trekking

Av Annika - 17 februari 2008 14:31

2008-02-17 14:31 Djungeln, Chiang Mai, Thailand


Igar kvall nar vi at mat sa kom en kille forbi med ett flygblad om thaiboxningsmatcher pa kvallen. Jag var inte speciellt positiv men eftersom thaiboxning i princip ar thailands nationalsport sa tankte jag att det borde ses atminstone sa vi kopte biljetter. Vi letade oss fram till "stadion" genom att fraga thailandarna, som alltid var de helt sjukt hjalpsamma. De sprang och fragade varandra, plockade fram kartor och pekade. Deras engelska daremot ar ganska bristfallig och man far halla det sa enkelt det bara gar och vid bestallningar pa restauranger sa maste man fortydliga sa man fortstatt dom ratt hela tiden, annars blir det latt fel.
Hur som helst sa gick vi pa thaiboxningen. Ringen var utplacerad bland en massa restauranger och de tavlande blev aldre och aldre, de forsta sag ut att vara ca 8 ar.
Jag gillade inte sporten alls, precis som boxning sa gar den ju bara ut pa att slass, skitsport! Nu har jag i alla fall sett Thailands stolthet.I pauserna uppträdde en massa ladyboys med skumma danser.

Idag gick jag upp 06.45 for att hinna varma upp ryggen innan vi skulle bli hamtade for dagens trekking. Vi at frukost pa lilla matstallet over vagen och blev sedan upphamtade utanfor guesthouset kl. 08.45 och borjade kora mot djungeln. Pa vagen stannade vi i en orkidetradgard som mamma sakert gillat, jag har tagit fina bilder. Nasta stopp var byn Long Neck dar alla tjejer har langa metallringar runt hela halsen som gor att den ar jattelang, de ar de enda i hela varlden som fortfarande har sa, sag valdigt skumt och obekvamt ut. Jag frågade guiden varför dom gjorde sådär och han berättade en väldigt gammal historia om en mamma och hennes son som attackerades av en tiger, de blev bitna i halsen och efterdet började man uppfinna detta, som en sorts rustning runt halsen. Nu gör dom det förmodligen för att det alltid varit så och för att fortsätta tjäna pengar på att visa upp sig för turisterna.
Aterigen akte vi och guiden vidare, tydligen skulle ingen annan an vi gora den har turen just idag. Vi paborjade var vandring och jag forsakrade mig om att det inte fanns nagra farliga djur att oroa sig for men vi horde en orm rassla ivag i buskarna. Efter en liten stund stannade vi i en liten djungelby for att ata lunch, snacka om avskarmat liv de lever dar! De bodde i sina egenbyggda halmhyddor mitt ute i djungeln. Det var kanske 4 familjer som levde där och deras djur. Jag blev förälskad i den sötaste lilla hundvalpen, en hårboll, och så matade vi hönorna.
Vi fortsatte vandringen rakt uppat i djungeln, standig uppforsbacke och solen som gassade fran en klarbla himmel, jag borjade undra vad jag gett mig in pa. Efter regn kommer dock solsken, i det har fallet i form av nedforsbacke, tack for det! Vi vandrade pa, pa riktigt coola djungelstigar i drygt en timme innan vi nadde fram till ett nytt stopp for lite paus. Harifran rider manga pa elefanter men vi kollade bara pa dom. De hade en "herr Nilsson-apa" i en kort kedja, stackarn. När vi såg hur elefanterna var tvungna att leva där så kände vi oss nöjda över att inte sponsra elefantridningarna.
Vi blev skjutsade med bil bort till ett vattenfall som var coolt men inte galet imponerande. Efter vattenfallet skjutsades vi tillbaka till guesthouset.


Vi sov en timme och ville sen ivag for att ata. Dagen till ara var vi inte sugna pa kyckling och ris och tankte ata pa Burger King eftersom vi sett reklam for det. Vi gick genom hela staden, fram och tillbaka eftersom samtliga thailandare gav oss helt olika vagbeskrivningar, de visste nog inte vad Burger King var riktigt.
Nar vi var pa vag att ge upp sa dok en amerikan som ar bosatt har i Chiang Mai upp och sjalvklart visste han var BK ligger, vi foljdes at. Det visade sig att han bott i RIverside (sydost om LA) sa vi pratade lite om det.

Nu ar vi pa ett internetcafe pa vag hem fran BK, bada vi har en kansla at vilket hall vi ska aven om thailandarna sager tvartom, men dom var inte direkt till hjalp pa hitvagen sa vi litar pa vara egna lokalsinnen och hoppas att vi har ratt.

Ta det lugnt i kylan och ta pa mossa!


Longneck-triben i Norra Thailand.

 
 
Plupp

Plupp

14 april 2008 09:29

När vi pratar om elefenatplågeri kan vi lika gärna nämna hur människokropparna mår i Long Neck Triben. Stel nacke och ryggproblem är bara förnamnet, och skulle man klippa bort ringarna bryts nacken eftersom inga muskler finns kvar. Bedrövligt!

http://plupp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 12 november 2010 16:40

Hej!   Som jag nämnt i inlägget under har jag numera en ny blogg som jag är verksam i och där hamnar även alla uppdateringar om hur min lilla rygg mår idag.   Jag är så otroligt glad att så många hittat in på den här bloggen när de har sökt i...

Av Annika - 19 april 2009 11:09

Jag har valt att flytta bloggen. Samma blogg, samma innehåll men ny adress: thefrostingonthecake.blogg.se   Hoppas vi ses! :) ...

Av Annika - 15 mars 2009 13:18

Återigen har en lång tid sedan sist passerat. Jag får allt ta och skärpa mig. Men det kännetecknar mitt liv ganska bra just nu. Hektiskt, fullt upp och inte så mycket tid att stanna upp. Det är dags för inlämning av vårt arbete på tisdag och vi har s...

Av Annika - 24 februari 2009 20:49

Oj nu händer det grejer, det kräver sitt blogginlägg!   Vi går bakåt i tiden till 20 januari då jag startade studierna vid juristprogrammet. Det är hemskt mycket plugg men ämnena är ovanligt intressanta. Det är inte riktigt vad man är van vid när man...

Av Annika - 11 januari 2009 20:09

Äntligen efter ett par dagar av tristess så ringde Emelie. Det visade sig att vi båda sitter hemma och gör ingenting. Så dumt och onödigt! Så därför såg vi till att ses i fredags för lunch, shopping och fika på stan.   Igår lördag så begav jag mig t...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Genom att jag nämnde den
 Via en sökmotor
 Via en länk/någon annans blogg
 Via bloggagratis
 Annat sätt

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards