Direktlänk till inlägg 22 februari 2008

Koh Pangan och Koh Tao

Av Annika - 22 februari 2008 16:14

2008-02-22 16:14 Koh Tao, Thailand


Sa efter manga om och men sa kom vi fram till att ta flyget fran Chiang Mai ner till Surat Thani. Det sved i planboken om man jamfor med busspriset men vi gjorde ratt val. Buss skulle inneburit nattbuss i 12 h sedan driva runt i Bangkok i 12 timmar, sedan en ny nattbuss a la 12 timmar och slutligen 90 minuter buss till farjan och 3 timmar farja till Koh Pangan.
Efter detta skulle vi sedan orka leta ett boende. Nej tack, vi flog i ett par timmar istallet och kom fram till Koh Pangan 12 timmar efter att vi lamnat Chiang Mai.

Sjalvklart skedde allt i Thai-tid, lite som "mañana, mañana" i Spanien, allt tar sin tid och man kan inte riktigt rakna med klockslagen. Farjorna kan vara allt fran tidiga till timmar sena. I detta fall var färjan dryga timmen försenad.
Pa farjan over till Koh Pangan kom det fram en kille som ville att vi skulle bo pa hans guesthouse nar vi kom fram och eftersom vi skulle vara framme 23.30 sa lat det lockande att slippa soka boende sa vi nappade pa erbjudandet trots att det var nagot dyrt och vi visste att han formodligen blaste oss rejalt. Mycket riktigt, stallet lag valdigt ode och den bungalow vi sov i var inte mycket att hurra for! En stor skabbig sang pa golvet var allt som fick plats och taket var lite oppet sa det vimlade av mygg (vad det mer kryllade av vill jag inte ens veta). Vi sov med kladerna pa och flydde till Haad Rin direkt pa morgonen for att hinna fore alla som kom med farjan och skulle soka boende dom ocksa. Det ar dags for Fullmoonparty pa Koh Pangan sa alla ungdomar (turister) vallfardar till just Haad Rin.
Vi kommer dit och börjar vårt sökande. Hopplöst verkar det, vart vi än frågar så är svaret att det är helt fullbokat. På de flesta ställena har de satt upp skyltar med samma budskap så de ska slippa svara på frågan sjutusen gånger. Dessutom ser vi många som går runt med sina ryggsäckar och letar så o mdet mot förmodan skulle finnas något ledigt rumt i Haad Rin så var chansen att vi skulle lycka sno åt oss det ytterst liten. Vi bestämmer oss för att dela upp oss och precis när jag börjar ge upp så ser jag ett par checka ut fran ett stalle och springer in for att kolla om de har rum ledigt. Jag hade tur men rummet kostade 1200 Baht (ca 240 kr) vilket ar dyrt i jamforelse, inte alls vår prisnivå. Jag sprang ner till Fredrik och berattade min nyhet och vi hade verkligen tur. Fredrik hade stott pa tva kanadensare som han traffat tidigare i Bangkok och de var nu ocksa i Haad Rin och sokte desperat boende. Vi bestamde oss att dela alla 4 pa rummet eftersom det fanns tva sanger sa vips blev det 300 baht per person (ca 60 kr!) och valdigt overkomligt. Rummet är riktigt fint med en dubbelsäng och en enkelsäng, AC och fräsch toalett.


Mike och Jeff är verkligen helsjysta och vi umgas en hel del med dom och deras tva kompisar Scott och Norm, de ar verkligen att lita pa och dessutom riktigt roligt partysällskap.
Vi bestamde oss for att stanna till den 23e, dvs dagen efter det stora strandpartyt.
Pa kvallen at vi middag, sag pa film och sen var det fest pa stranden, helt komiskt nog sa lar vi kanadensaren Norm att saga "Du ar vacker" pa svenska sa att han skulle kunna hitta nagon snygg svenska att imponera pa. Ett svensk tjejgang drar forbi och han "anfaller", en av tjejerna visar sig vara grannen hemma i Sverige, Beccas storasyster. Plotsligt sitter en svensk kille framfor mig och jag kanner igen honom ocksa, han gick i ekonomiklassen over mig! Nastan tragiskt men kul anda, verkligen snubbla pa varenda. Dock bevisar det att varenda svensk ar i Thailand. På stranden säljs allt möjligt krimskrams som de fulla ungdomarna självklart köper bla. blomsterkransar. Scott får för sig att köpa hela bunten och förhandlar sig till att få samtliga blomkransar för 500 baht.


Under kvallen fick vi reda pa att Fullmoonpartyt ar uppskjutet tva dygn till den 24e februari istallet eftersom Thailand har senatorsval den 22e och under valdagarna har de aldrig tillatelse att servera alkohol.
Vi som hade tankt dra vidare till Koh Tao redan den 23e borjade fundera.. vi har bara 16 dagar kvar i Thailand och vill inte spendera for manga dagar pa Koh Pangan bara for att vanta samtidigt som vi vill se Fullmoonpartyt nar vi nu anda ar har i krokarna. Vi bestamde oss for att lamna Koh Pangan for att ta farjan till Koh Tao i tva dygn och sedan atervanda till Koh Pangan den 24e pa sa vis skulle vi inte forlora nagon tid alls. For att vara sakra pa att ha boende vid atervandandet till Koh Pangan sa betalar vi kanadensarna for de 2 natter vi ar borta sa att vi kan bo med dom igen sen.

I vantan pa farjan till Koh Tao sa traffade vi en svensk tjej som var klubbchef for Berns Salonger i Stockholm, nice.
Hon forsvann i vimlet och sedan satte vi oss pa dack pa farjan for att vanta pa avgang, som vanligt enligt thaitid sa lamnade vi hamnen 45 minuter sent. Jag valde att sitta i solen trots att jag inte hade solkramen pa, brannan blev perfekt! Solkram nasta gang dock.
Val framme sa visste Fredrik ett bra stalle att bo pa sen sist han var har sa vi hoppade pa flaket (japp man sitter pa flaket pa bilarna) och akte dit pa kringelikrokvagarna. Jag undrar vad Vagverket skulle tycka om trafiken har, haha. Den ar tokig! Galen, massor av vespor och manniskor som sitter packade pa flak och kor som darar pa de daliga vagarna.
Till och med i Bangkok pa stora motorvagen sa hanger folk pa utsidan av bilen och bara haller i ett racke men det ar en historia for sig.

Guesthouset vi bor pa nu ar riktigt bra (likasa det i Koh Pangan). Frascht och inte sunkigt alls, inget att klaga pa!
Vi betalar 800 Baht/natt for rummet, 80 kr var.
Vi kastade in grejerna pa rummet och begav oss mot stranden, jag tog mitt forsta dop! Hur skont som helst och efter det satt vi pa stranden och kollade pa solnedgangen, det var så otroligt vackert och mysigt så man önskar att tiden bara kan stanna just där.


Pa restaurangerna har sa har de ofta stora tv-apparater dar de har filmvisning flera ganger om dagen sa idag gick vi och kollade pa Du, jag och Dupree medan vi at Panang Curry med ris. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, thailandarna ar verkligen inte bra pa engelska och forstar bara enstaka ord sa ibland blir det missforstand. Fredrik bestallde tills oss bada vilket var ett misstag, de forstod inte att vi ville ha tva matratter sa vi fick ata delad middag idag.

Imorgon blir det nog playan hela dagen och bara ta det lugnt for att sedan pa sondag ta farjan tillbaka till Koh Pangan. Efter Fullmoonpartyt tar vi bussen over till vastkusten, forsta instansen blir troligtvis Koh Phi Phi sa det borde vara dar som jag kommer att vara pa den stora dagen.

Jag hoppas varen borjar narma sig lite darhemma sa att det ar skont och gosigt vader nar jag kommer hem!
Take care and stay cool!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 12 november 2010 16:40

Hej!   Som jag nämnt i inlägget under har jag numera en ny blogg som jag är verksam i och där hamnar även alla uppdateringar om hur min lilla rygg mår idag.   Jag är så otroligt glad att så många hittat in på den här bloggen när de har sökt i...

Av Annika - 19 april 2009 11:09

Jag har valt att flytta bloggen. Samma blogg, samma innehåll men ny adress: thefrostingonthecake.blogg.se   Hoppas vi ses! :) ...

Av Annika - 15 mars 2009 13:18

Återigen har en lång tid sedan sist passerat. Jag får allt ta och skärpa mig. Men det kännetecknar mitt liv ganska bra just nu. Hektiskt, fullt upp och inte så mycket tid att stanna upp. Det är dags för inlämning av vårt arbete på tisdag och vi har s...

Av Annika - 24 februari 2009 20:49

Oj nu händer det grejer, det kräver sitt blogginlägg!   Vi går bakåt i tiden till 20 januari då jag startade studierna vid juristprogrammet. Det är hemskt mycket plugg men ämnena är ovanligt intressanta. Det är inte riktigt vad man är van vid när man...

Av Annika - 11 januari 2009 20:09

Äntligen efter ett par dagar av tristess så ringde Emelie. Det visade sig att vi båda sitter hemma och gör ingenting. Så dumt och onödigt! Så därför såg vi till att ses i fredags för lunch, shopping och fika på stan.   Igår lördag så begav jag mig t...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Genom att jag nämnde den
 Via en sökmotor
 Via en länk/någon annans blogg
 Via bloggagratis
 Annat sätt

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards