Direktlänk till inlägg 26 februari 2008

Fullmånefest och systemet-ålder

Av Annika - 26 februari 2008 18:55

2008-02-26 15:11 Koh Phi Phi, Thailand

Sa blev det kvallen for festen, vi umgicks saklart med kanadensarna hela kvallen, de ar hur trevliga som helst!
Vi at pa en italiensk ganska dyr restaurang som visade sig bli en intressant historia. Jag, Scott och Norm bestallde alla tre olika varianter av Calzone men servitorerna hade inte lust att fatta oss ratt, jag tror inte att nagon av oss at ratt pizza till slut och stackars Scott fick vanta pa sin mat i nan timme eller tva. Parker hann i alla fall ata sin mat, betala, ga till rummet for dusch och ombyte och sedan komma tillbaka till restaurangen lagom till Scott fatt och atit sin mat.


Lite smatt kaos, som blev en kul grej! Bra exempel pa Thailand aterigen och missforstanden med thailandarnas engelska. Vad jag inte forstar och blir irriterad over ar att de istallet for att fraga om de inte riktigt forstar bara borjar anta vad man kan tankas ha sagt. OFta antar de fel och misstaget ar ett faktum. Kanske nagon kulturell grej att de helst inte fragar? Äsch, hellre att dom frågar än att man får fel mat eller som vid vissa tillfällen, ingen mat alls!

Efter det sa gick vi ner till stranden som borjade fyllas pa folk, snart var den smockad med folk fran ena sidan till den andra. Det brukar vara ca 15 000 manniskor och jag misstanker att det var minst det antalet aven denna fest. Vissa tokigare och galnare an andra, tva killar hade tagit med sig en krukvaxt vid namn Gordon, trist att lamna plantan hemma tydligen. Krukväxten var både tatuerad och piercad och varje timme så vattnade dom den med lite sprit. Ehm okej! Vi tog inte med nagon planta.


Några andra typer sprang runt halvnakna i en cirkel och körde någon form av krigsdans. Believe me, dom var inte nyktra. En kille somnade på en mur och kramade kärleksfullt om en plaststol.  


Hela Haad Rin består vid detta tillfälle av stånd som säljer sk. "buckets". Hinkar med sprit! Som en stor drick ungefär. Man väljer vilka ingredienser man vill ha och så får man sig en egen liten hink med sugrör. Galet jag lovar!


Låt oss säga såhär, stranden är fin. Dagen innan festen badar och solar man gärna där. Dagen efter... well, not so much!


Efter ett tag forsvann Scott och Norm i vimlet, latt hant, och redan vid ett-tiden bestamde jag mig for att ga hem och fredrik foljde med. Tydligen mådde jag inte helt bra än och dessutom skulle vi bli hamtade och korda till farjan kl. 06 morgonen darpa.
Nar vi vaknade 3 h efter att vi somnat festade folk lika friskt fortfarande och Mike kom hem för att lägga sig. Att det ösregnade tycktes inte beröra dårarna.


Pa farjan till Surat Thani sov vi som stockar och likasa pa busstransporten in till Surat Thani city, sen borjade kaoset.
Jag vagar pasta att thailandare inte ar varldens mest organiserade manniskor. Vi hoppar av bussen och skickar runt i olika tuktuks och minibussar till flertalet olika stallen, ofta far vi hoppa ut och sedan hoppa in igen for att vi var fel. Ett par tjejer korde dom ivag nagonstans med mopeder, gud vet vart dom hamnade och en kille forlorade sin bagage nar thailandarna kastade in den i en bil och drog utan honom.
Till slut kom vi till ratt stalle och fick vanta dar i 2 timmar innan var minibuss som skulle kora oss till Krabe Pier. Jag lyckades dra nitlotten och fa samsta platsen. Dar fram fanns 1,5 passagerarsate, jag fick det halva.. utan nackstod och varldens smalaste. Aja, bara 3 h.


Efter ett par timmar oppnar sig himlen och regnet star som spon i backen. Chaufforen ser missnojd ut och pekar uppåt, efter ett tag forstar vi hans oro. Alla vara vaskor lag ju packade pa taket utan skydd! De klarade sig dock bra, min lilla van klarar mycket vatten och vi hade inget vardefullt dari och dessutom allt i plastpasar sa. Nagra var smarta nog att ha sin batbiljett ytterst i sin resvaska daruppe haha!

Val framme i Krabi ar gatorna vattenfyllda och vi reagerar over att chaufforen inte saktar ner trots vattenmangderna.
Hort talas om vattenplaning nagon gang? Tydligen inte.
Vid en vanstersvang gor han en tvarnit mitt i djupaste vattenpolen och far saklart inget faste och ar centimetrar fran en krock med bilen framfor, javla idiot! Kor som darar. Fredrik gav honom en lektion om säker körning.

Val framme vid Krabi Pier hoppar vi ur minibussen och springer in under tak med all packning. Fredrik springer tillbaka for att gora en extrakoll att inget ar glomt. Nepp. Senare visade det sig att min mobil anda maste ha glidit ner under satet dar eller nat sa att vi missade den med blicken.

Val framme i Koh Phi Phi sa inser vi att ons boende ar svindyrt. Eftersom det ar min fodelsedag sa ville vi efter vart och mina foraldrars onskemal bo ratt fint. Det rimligaste vi kunde hitta kostade 2000 baht natten men da skulle vi behova uppgradera oss de tva resterande natterna till 3000 baht natten eftersom det var vad som fanns. Allt ar nastan fullbokat. Alltsa blir det 8000 baht for 3 natter vilket ar heelt galet i jamforelse! Maten ar ocksa mycket dyrare an overallt annars.
Rummet var i alla fall fint, sangen var vard pengarna! Jag somnade som en stock och hade valdigt svart att ta mig upp imorse.

Pa kvallen igar at vi middag och aterigen oppnade sig himlen, vi sprang vara 100 meter till bungalowen men blev som drankta katter anda! Val pa rummet ska jag ta fram min mobil, ivrig infor den stundande fodelsedagen och smsen.
Forst da upptacker jag att mobilen ar borta och jag inser ratt fort att jag maste blivit av med den i taxin. Vi gar till en turistinformation som hjalper oss att ringa runt med sin thailandska. Kontoret vi behovde ha tag i var stangt men hon sa att saker som folk glomt valdigt ofta kommer fram eftersom chaufforerna gar igenom bussen efterat.
Idag atervande vi och vantade pa samtal fran kontoret for att se om de fatt in min mobil men nej, den finns inte. Tydligen sa ska det ha hoppat in nytt folk i minibussen direkt efter oss och dom har formodligen tagit mobilen.
Att nagon hittat den vet jag. Igar kvall nar vi ringde den sa gick det bara fram signaler och nar vi ringde idag sa var den avstangd, nu går det inte att nå numret längre så sim-kortet är nog urplockat.
Det var den det..

Idag gick vi upp kl. 07 eftersom Fredrik gett mig en snorkelutflykt i fodelsedagspresent. Vi at den frukost som ingar pa hotellet och gick sen for att fa var snorkelutrustning innan det bar av till havs. Vi snorklade pa olika stallen med akvarieklart vatten, hur fint som helst! BAra att njuta.
Bambu island och Monkey beach var helt underbara strander, det gar inte att hitta finare!
Trots ihardigt insmorjande av solkram ar jag just nu ganska rod (läs: kräfta alt. engelsman) pa hela kroppen men ingen fara det kommer att bli kanon nar det lagt sig!
Pa vagen hem fran baten sag vi en kines med superblonderat har och rod kropp, det sag verkligen naturligt ut! Ratt lustigt faktiskt.
Vi gick till hotellet och fick vart uppgraderade rum, ingen storre skillnad egentligen, bara storre. Sedan gick vi for att ata mat, for en gangs skull vad som helst, Fredrik skulle bjuda pa fodelsedagsmiddag. Vi at dyrt bada tva pa en jattefin restaurang och slutnotan hamnade pa 110 svenska kronor for oss bada! Nåja, dyrt och dyrt..

Nu gick jag for att logga in pa MSN sa att jag i alla fall kan fa nagra gratulationer nu nar ingen kan hora av sig via mobilen men da funkar sjalvklart inte MSN for mig pa en enda dator i hela staden sa det ar helt enkelt inte meningen att nagon ska fa gratta mig. Naja, jag har haft en grym fodelsedag och bara legat och flytit i det kristalklara vattnet eller solat pa baten!

Imorgon ska vi sova ut i den underbara sangen och sen aka till Long Beach for lite sol och bad om vara solbranda kroppar klarar det! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 12 november 2010 16:40

Hej!   Som jag nämnt i inlägget under har jag numera en ny blogg som jag är verksam i och där hamnar även alla uppdateringar om hur min lilla rygg mår idag.   Jag är så otroligt glad att så många hittat in på den här bloggen när de har sökt i...

Av Annika - 19 april 2009 11:09

Jag har valt att flytta bloggen. Samma blogg, samma innehåll men ny adress: thefrostingonthecake.blogg.se   Hoppas vi ses! :) ...

Av Annika - 15 mars 2009 13:18

Återigen har en lång tid sedan sist passerat. Jag får allt ta och skärpa mig. Men det kännetecknar mitt liv ganska bra just nu. Hektiskt, fullt upp och inte så mycket tid att stanna upp. Det är dags för inlämning av vårt arbete på tisdag och vi har s...

Av Annika - 24 februari 2009 20:49

Oj nu händer det grejer, det kräver sitt blogginlägg!   Vi går bakåt i tiden till 20 januari då jag startade studierna vid juristprogrammet. Det är hemskt mycket plugg men ämnena är ovanligt intressanta. Det är inte riktigt vad man är van vid när man...

Av Annika - 11 januari 2009 20:09

Äntligen efter ett par dagar av tristess så ringde Emelie. Det visade sig att vi båda sitter hemma och gör ingenting. Så dumt och onödigt! Så därför såg vi till att ses i fredags för lunch, shopping och fika på stan.   Igår lördag så begav jag mig t...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Genom att jag nämnde den
 Via en sökmotor
 Via en länk/någon annans blogg
 Via bloggagratis
 Annat sätt

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards