Direktlänk till inlägg 20 augusti 2007

Läkarbesök och blodprov

Av Annika - 20 augusti 2007 22:02

10.00 skulle jag vara på Löwenströmska idag för att träffa kirurgerna, narkosläkare och ta alla tester m.m inför operationen.

Mamma följde med som stöd och för att hon också ville höra om allting.

Eftersom det tar nästan en timme till sjukhuset och vi skulle åka i rusningstrafi kså fick vi åka klockan 8. Vi kom dit 9.25, 35 minuter för tidigt!

Sedan är Björn, min kirurg, försenad. FÖrst 10.25 dyker han upp. Som att jag inte redan mår dåligt, efter en timmes väntan i väntrummet var pulsen extremt hög. Björn berättade lite om hur operationen kommer att genomföras, hur jag mår efteråt och varför jag kommer att ha ont.

Jag har inga som helst restriktioner när jag väl åker hem från sjukhuset, jag får jogga bara en vecka efteråt om jag vill, slå kullerbyttor också. Däremot lär jag inte göra det..

Men det lät ändå väldigt positivt. Tack vare att jag inte ska göra den operationen som innebär att jag måste bära korsett så kommer jag var mycket rörligare och ha det lättare under första året. Redan när jag lämnar sjukhuset ska jag tydligen kunna ta mig upp för trappor. Kanon!

Narkosläkaren sa även att jag hamnat i händerna på extremt kompetenta ryggkirurger, de absolut bästa. Om hans egna döttrar skulle behöva operera ryggen så skulle han ha valt dom.

Sedan fick jag se avdelningen där jag ska ligga, det var faktiskt riktig fint och sköterskan var jättetrevlig. Jag får troligtvis ett eget rum med tv och video.

Sist men inte minst.. blodprov! Jag är totalt jävla förbannat galen livrädd för allt dom har med blod, vassa saker i kroppen, kroppen, blodprover och annat sjukhusgrejs. Att veta att jag skulle behöva genomföra ett blodprov förstörde hela min dag. Jag gick in till sköterskan, hon sa lyckligt "Kom in så ska jag sticka dig".. sen såg hon min rädda uppsyn. Jag berättade att jag var livrädd och då bad hon mig att tänka på min favoriträtt, när hon stoppade in nålen skulle jag sedan tänka att jag åt den samtidigt som jag skulle andas djupt. Jag kände mig som ett barn men det är skitsamma, jag är räddare för det där är nästan alla barn (barn är modiga varelser!).

Självklart kunde jag inte tänka på nån maträtt, och glömde andas gjorde jag också. Hon fick be mig komma ihåg att andas också haha.

Min enda tanke var "TA UT NÅLEN, VAR KLAR, KVINNA!", till slut var hon klar, det var verkligen på tiden. det var precis lika illa som jag alltid föreställt mig. De flesta skulle nog tycka att jag avr världens löjligaste men det här är verkligen en rädsla som är riktigt djup, jag blir helt svag och konstig i hela kroppen bara någon säger ordet blodprov.

Men, JAG KLARADE DET! och jag ska klara allt framöver, absolut.


23 dagar innan operation


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 12 november 2010 16:40

Hej!   Som jag nämnt i inlägget under har jag numera en ny blogg som jag är verksam i och där hamnar även alla uppdateringar om hur min lilla rygg mår idag.   Jag är så otroligt glad att så många hittat in på den här bloggen när de har sökt i...

Av Annika - 19 april 2009 11:09

Jag har valt att flytta bloggen. Samma blogg, samma innehåll men ny adress: thefrostingonthecake.blogg.se   Hoppas vi ses! :) ...

Av Annika - 15 mars 2009 13:18

Återigen har en lång tid sedan sist passerat. Jag får allt ta och skärpa mig. Men det kännetecknar mitt liv ganska bra just nu. Hektiskt, fullt upp och inte så mycket tid att stanna upp. Det är dags för inlämning av vårt arbete på tisdag och vi har s...

Av Annika - 24 februari 2009 20:49

Oj nu händer det grejer, det kräver sitt blogginlägg!   Vi går bakåt i tiden till 20 januari då jag startade studierna vid juristprogrammet. Det är hemskt mycket plugg men ämnena är ovanligt intressanta. Det är inte riktigt vad man är van vid när man...

Av Annika - 11 januari 2009 20:09

Äntligen efter ett par dagar av tristess så ringde Emelie. Det visade sig att vi båda sitter hemma och gör ingenting. Så dumt och onödigt! Så därför såg vi till att ses i fredags för lunch, shopping och fika på stan.   Igår lördag så begav jag mig t...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Genom att jag nämnde den
 Via en sökmotor
 Via en länk/någon annans blogg
 Via bloggagratis
 Annat sätt

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards