Direktlänk till inlägg 14 april 2008

Helkaos

Av Annika - 14 april 2008 18:20

Jahaja! Så äntligen fick jag ta bilen mot Upplands Väsby och hälsa på farbror doktorn. Första instansen var röntgen. Efter det åkte jag upp till vårdavdelningen för att kika till den gamla avdelningen och "mitt" rum.

Det kändes skumt att vara där nu, man såg allt med helt andra ögon och hoppas att man inte behöver ligga där igen. Det är såklart målet.


Väl nere på mottagningen gjorde dom min väntan än mer olidlig genom att vara försenade med 1 timme. Äntligen min tur.

Återigen blir jag chockerad över vad jag får höra. Varför berättade aldrig någon för mig innan operationen hur allvarligt allt var? Innan operationen hade jag intrycket att det var en "vanlig" spondylolisthes-operation som skulle göras. Det var allt annat än sant. Tydligen så är det överhuvudtaget konstigt att jag kunde stå på mina egna ben.. med tanke på hur min rygg var/är så vore det rimligaste tydligen att jag skulle blivit förlamad i benen, dvs. hamnat i rullstol.

Min kota har glidit ner bakom korsryggen och på sin väg passerat alla härliga nerver, dessutom är hela mitt bäcken förskjutet bakåt vilket förklarar min konstiga hållning och svank, samt mina sk. kärlekshandtag.


Så med tanke på allt detta och all dramatik under min operation så är min läkare oerhört glad att mina besvär är så pass små (jag anser dom dock inte vara det) som dom är. I jämförelse med döden och att vara förlamad så är dom väl i och för sig det.


Jag tog även upp att skruvarna stör mig och förklarade att dom ibland kan skicka riktigt obehagliga ilningar genom benet.

Svaret på det är att jag troligtvis kommer att behöva göra en operation för att plocka bort skruvarna. Det kan man dock inte göra förrän absolut tidigast ett år efter operation. Normalt sett är det en enkelt operation. Man sövs, dom plockar bort det instrumentella och rehabiliteringen går på max 2 veckor. MEN, Annika är alltid speciell. Läkaren poängterade att dom inte känner sig speciellt sugna på att söva mig efter senast och det är inte jag heller så redo för. Därför skulle operation i så fall behöva ske medan jag är vaken vilket är minst lika skrämmande för mig!

Annika = sjukhus, blod, operationer... nej det går inte! Så det blir kanske nästa läskiga grej att fasa för, aldrig någon ro!


Annars är det tydligen inte mycket mer än att leva med mina besvär och anpassa mig efter dem, det är inte mycket att  göra.

Att det strålar kan ha att göra med en hel rad faktorer att göra och det är därför svårt att tala om varför jag har ont. Det behöver inte ens vara någon faktor, det kan vara ren tillfällighet och otur.


Nu när jag väl summerat ihop det hela så inser jag att det nog inte var speciellt goda nyheter jag fick. Visserligen är läkaren nöjd med mig och att mina besvär inte är värre än för dom som genomgått en lyckad "vanlig" spondylolisthesoperation men ryggen är fortfarande helt fel, jag har fortfarande ont och det verkar inte finnas mycket att göra.


Jag är verkligen helt slut i huvudet av all oro innan, alla frågor och all information jag tagit in i min lilla skalle och dess konsekvenser.

Nu vet ni.


7 månader och 1 dag efter operation.

 
 
Plupp

Plupp

15 april 2008 16:29

Så otroligt trist att läsa. För egen del har mycket hänt sedan fem månader, så jag hoppas verkligen att det blir samma för dig.

http://plupp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 12 november 2010 16:40

Hej!   Som jag nämnt i inlägget under har jag numera en ny blogg som jag är verksam i och där hamnar även alla uppdateringar om hur min lilla rygg mår idag.   Jag är så otroligt glad att så många hittat in på den här bloggen när de har sökt i...

Av Annika - 19 april 2009 11:09

Jag har valt att flytta bloggen. Samma blogg, samma innehåll men ny adress: thefrostingonthecake.blogg.se   Hoppas vi ses! :) ...

Av Annika - 15 mars 2009 13:18

Återigen har en lång tid sedan sist passerat. Jag får allt ta och skärpa mig. Men det kännetecknar mitt liv ganska bra just nu. Hektiskt, fullt upp och inte så mycket tid att stanna upp. Det är dags för inlämning av vårt arbete på tisdag och vi har s...

Av Annika - 24 februari 2009 20:49

Oj nu händer det grejer, det kräver sitt blogginlägg!   Vi går bakåt i tiden till 20 januari då jag startade studierna vid juristprogrammet. Det är hemskt mycket plugg men ämnena är ovanligt intressanta. Det är inte riktigt vad man är van vid när man...

Av Annika - 11 januari 2009 20:09

Äntligen efter ett par dagar av tristess så ringde Emelie. Det visade sig att vi båda sitter hemma och gör ingenting. Så dumt och onödigt! Så därför såg vi till att ses i fredags för lunch, shopping och fika på stan.   Igår lördag så begav jag mig t...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Genom att jag nämnde den
 Via en sökmotor
 Via en länk/någon annans blogg
 Via bloggagratis
 Annat sätt

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards