Direktlänk till inlägg 11 mars 2008

Oj oj vilken röra!

Av Annika - 11 mars 2008 16:05

2008-03-11 16:05 Chinatown, Kuala Lumpur, Malaysia


Vi sitter lugnt och fint pa stranden och tar en drink nar jag flyger upp och kommer pa att klockan ar 21.30 Biljetterna for morgondagens resa skulle hamtas 21 eftersom resebyran stanger 22. Eftersom jag borjade ma daligt sa sprang Fredrik ivag for att hamta dem.
Jag hade riktigt ont i magen och ville helst bara ligga som en "dod fisk" i sangen. Vi funderade länge pa hur vi skulle gora med resan, skulle vi uppsöka läkare? Efter konsultation hemifrån bestämde vi oss för att åka mot Langkawis sjukhus för säkerhets skull trots att vi skulle upp om 4 timmar. När vi går ut och väntar på taxi känner jag mig lite bättre och bestämmer mig för att avvakta med läkarbesök. Pärlan var hela tiden världens mest omtänksamma skötare.
Som tur var tog jag rätt beslut, jag vaknade och madde mycket battre. Skont, da kunde resan trots allt bli av!


Tjejen pa resebyran hade rekommenderat oss att ga ut 06.45 for att leta taxibilar eftersom det kunde vara lite knepigt.
Jo tack, hela Langkawi sov och inte en bil syntes till! Vi letade oss fram till den fina resorten dar vi bad receptionisten att ringa efter en taxi at oss, hon ringde och ringde men kunde inget gora. Hon var valdigt hjalpsam och forklarade att resebyratanten helt varit ute och cyklat, det gar inte att bara fa tag pa en taxi sadar dags i omradet. Dessutom skulle det ta 30 minuter till farjan och klockan borjade narma sig 7 (farjan skulle avga 07.30) Prick 7 dyker var raddare i noden upp, varldens mest hjalpsamma taxichauffor. Val i taxin inser han att vi kommer att fa svart att hinna sa han erbjuder sig att ringa till biljettservicen och be dom vanta alternativt fa aka med nasta farja for samma biljett. Han fixar sa vi far byta
till nasta farja utan extra kostnad. Val framme vid farjterminalen springer han dessutom till biljettdisken och fixar allt det praktiska at oss, morgondagens hjalte! Han fick en hel del dricks for besvaret, nagot som man annars inte brukar ge alls.


Vi letar runt efter nagot att ata till frukost och till slut blir det snabbmatsnudlar som vi kopte pa Seven7 for 6 kronor.
Riktiga luffare, nudlar pa burk pa gatan i vantan pa farjan.
Pa farjan rader kaos, det stammer nog ratt bra att svenskar ar extremt mycket for ordning och struktur. Asiaterna ar det inte. Dom ar sma, smatt kaotiska och lite har och var. Det liksom kryllar av dom :)

Vi ar framme vid piren 10.00 och bussen ska ga 10.30 fram busstationen men det ar lugnt. Perfekt. Bussen har varldens skonaste saten sa man nastan kan ligga helt raklang, latt att sova bort nagra timmar. Vid en rast kopte vi dagens lunch, annu mer snabbmatsnudlar. Riktigt bra ide, man haller bara i hett vatten och en pase med smaksattning sa ar det fardigt att ata! Det ar deras svar pa var onyttiga snabbmat. Inte nog med att det är nyttigt och smart, det är supergott också! Smak: Curry. Tom yam funkar också.

Efter en lang bussresa med alldeles for manga raster sa kom vi fram till Kuala Lumpur klockan 19.45 Eftersom vi ska ivag till flygplatsen klockan 03.30 inatt sa hade Fredrik bara ett par timmar pa sig att visa mig allt som var vart att se i staden.
Forst begav vi oss till Chinatown dar vi bor pa samma guesthouse som Fredrik gjorde sina forsta dagar i Asien. Ivag till Donken for lite middag (15 kronor for en vanlig meny) och sedan tog vi Skytrain till KLCC for att beskada Twin Towers.
Tva valdigt fina upplysta skyskrapor, hann aven se det runda tv-tornet. Direkt vidare till Hard Rock Cafe dar jag kopte ytterligare ett shotglas till samlingen.
Skulle vi ta taget eller vandra tillbaka till Chinatown?
Citat fran mig "Om du hittar vagen sa tycker jag vi kan ga annars tar vi taget" (eftersom jag vet att Fredrik alltid ar totalt lost och gar vilse) varpa han svarar "Da gar vi!".
Sjalvklart hamnar vi vilse och irrar runt pa stallen som verkar helt "off" och langt ifran civilisationen och livligheten i Chinatown. Till slut fragar vi en trevlig malaysiska som kommer i sin bil om vagen. Hon sager att det ar ganska langt men att hon ska kora forbi dar och kan slappa av oss.
Hur snall som helst, hon berattar lite om staden och vad vi ska tanka pa. Annu en dagshjalte. De ar verkligen helt otroligt hjalpsamma, mer an vad man skulle begara av dem.

Nu sitter vi har pa guesthouset och har sett det viktigaste i Kuala Lumpur, atit middag, varit vilse och hittat boende pa mindre an 2 timmar. Way to go!

Nu ar det nog bast att krypa till kojs, vi ska upp om 4 timmar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 12 november 2010 16:40

Hej!   Som jag nämnt i inlägget under har jag numera en ny blogg som jag är verksam i och där hamnar även alla uppdateringar om hur min lilla rygg mår idag.   Jag är så otroligt glad att så många hittat in på den här bloggen när de har sökt i...

Av Annika - 19 april 2009 11:09

Jag har valt att flytta bloggen. Samma blogg, samma innehåll men ny adress: thefrostingonthecake.blogg.se   Hoppas vi ses! :) ...

Av Annika - 15 mars 2009 13:18

Återigen har en lång tid sedan sist passerat. Jag får allt ta och skärpa mig. Men det kännetecknar mitt liv ganska bra just nu. Hektiskt, fullt upp och inte så mycket tid att stanna upp. Det är dags för inlämning av vårt arbete på tisdag och vi har s...

Av Annika - 24 februari 2009 20:49

Oj nu händer det grejer, det kräver sitt blogginlägg!   Vi går bakåt i tiden till 20 januari då jag startade studierna vid juristprogrammet. Det är hemskt mycket plugg men ämnena är ovanligt intressanta. Det är inte riktigt vad man är van vid när man...

Av Annika - 11 januari 2009 20:09

Äntligen efter ett par dagar av tristess så ringde Emelie. Det visade sig att vi båda sitter hemma och gör ingenting. Så dumt och onödigt! Så därför såg vi till att ses i fredags för lunch, shopping och fika på stan.   Igår lördag så begav jag mig t...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Genom att jag nämnde den
 Via en sökmotor
 Via en länk/någon annans blogg
 Via bloggagratis
 Annat sätt

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards